VýstavaBrutálně křehká dřevořezba - online výstava

Brutálně křehká dřevořezba - online výstava

8.12.2020 - 30.12.2020

muzeum online - z našich sbírek

během adventu a vánočních svátků je plastika vystavena ve foyer muzea

Madonka v lese, Josef Chwala (1906 - 1985)

Řezbářství patří k uměleckým řemeslům stejně jako kamenosochařství, šperkařství, kovotepectví atd. Je od pradávna nejen profesionálně provozovaným řemeslem, ale patří i do oblasti zájmového využití volného času. Zatímco profesionální řezbář se neobejde bez řezbářského stolu, pilek, hoblic, stahováků, nožů a speciálních dlát. K ochraně dřeva před vnějšími vlivy využívá fermeže, vosky a laky. Barevně upravuje povrch bělením, barvením, mořením, zlacením či stříbřením. A samozřejmě musí být obdařen bravurní manuální zručností a schopností využívat praktické zkušenosti. Naproti tomu laický řezbář se velmi často při své práci spokojí s jedinou pilkou, dlátem a nožíkem. Předpokladem jeho tvorby nemusí být bezpodmínečně zručnost, ani řemeslná zkušenost a rozhled. Ovšem k tomu, aby výsledkem snažení bylo umělecké dílo, je zapotřebí bezprostřední spontánní invence. Právě díky bezbřehé invenci pramenící z bohatého vnitřního života tvůrce vznikla dřevořezba „Madonka v lese“.

Autor plastiky, prachatický rodák a patriot Josef Chwala (1906 – 1985), samotář a introvertní podivín, byl obdařen bohatou obrazotvorností. Inspirací mu byla kromě silné osobité křesťanské víry rodná krajina s jejími typickými sakrálními stavbami a symboly – morové sloupy na návsích či náměstích, kříže a sochy svatých, kapličky, obrazy Panny Marie v místních kostelech a kaplích, boží muka u polních cest. Nejintenzivnější vliv na jeho tvorbu měla zřejmě jeho „zjevení“, stavy časové nepřítomnosti, snad změněného stavu vědomí, kdy spatřil anděly, svaté, nejčastěji však Pannu Marii. Vyčerpanost, fyzická bolest, duševní neklid, následně přívaly naprostého štěstí, to byly pocity, se kterými se pustil do vyřezání „Madonky v lese“. Přetvořený typ Panny Marie Svatohorské je zasazen na vyvýšeném kopci uprostřed lesa. Celá dřevořezba je umístěna na kombinovaném podstavci. Spodní část je zhotovena z dřevěné bedničky – obalu od exotického ovoce, do níž je zasunuto 27 kusů dřevěných zubatých plátků. Druhá část, na které je připevněna vlastní plastika, je sestavena z 15 stylizovaných vyřezávaných smrkových šišek. Les tvoří 14 různě vysokých a silných kmenů, ke kterým jsou připevněny jednotlivě vyřezané smrkové větve. K některým stromům jsou připevněny špejle, ty dělají dojem roští. Madonka s dítětem stojí na malém podstavci, za zády jí vykukují přilepené špejle, snad že byla v lese sbírat chrastí. Povrch roucha tvoří zvláštní geometricky dekorativní ornament.

Jednotlivé dřevěné části jsou k sobě přilepeny klihem. Plastika je opatřena třemi ozdobnými cedulkami s textem a dobarvena hnědou, zelenou a modrou základovou akvarelovou barvou. Zvláštní robustní rukopis, jakási chaotičnost a diletantská nešikovnost a naproti tomu dokonalé ztvárnění křehkého duchovního vnitřního světa, originální technika práce, půvabné, vynalézavé i strhující pojetí, kde krása se prolíná s ošklivostí, tak to je řezbář Josef Chwala.

 

text: Mgr. Zdeňka Oberfalcerová

fotografie: Pavel Černý ANOFOTO

 

Používáme cookies k optimalizaci našich webových stránek a našich služeb.